Menu

Bygg varumärke med bilder och film

0 Comment


En bra grafisk profil har längre varit viktigt för företag som ville lyckas på en marknad med hög konkurrens. En bra grafisk formgivning signalerar inte bara att det är ett företag som står på stadiga ben och har en god smak, utan också att det finns visioner som lyser igenom i formgivningen. I en lyckad logotyp kan man ana något av företagets historia, ämnesområde och värdegrund.

Idag är det en självklarhet att som företag profilera sig också på internet . De yngre generationerna vill kunna läsa sig till information om de företag som de är intresserade av och vilka tjänster eller produkter som de erbjuder. Detta har lett till att så gott som alla företag med ett gott anseende har en väl utvecklad hemsida på internet och även marknadsföring med reklam i sociala medier. Internet är fyllt med bilder och det kan vara svårt att synas i den mängd med grafisk information som sköljer över läsare och betraktare varje dag. Många personer beskriver en ögontrötthet och man orkar inte riktigt ta in bilder eller texter hur roliga och intressanta de än verkar. Rörlig bild har däremot den fördelen att den kan fånga uppmärksamheten bara genom att det är något som rör sig på skärmen. Detta har naturligtvis reklamskapare tagit fasta på sedan internets tidiga dagar. Kreatörer av dessa reklamvideos måste vara kreativa för att fånga ögontrötta konsumenters uppmärksamhet. Detta är naturligtvis ingen nyhet utan har alltid varit en förutsättning för att lyckas med marknadsföring: jobba i rätt kanal och med rätt innehåll så att du når rätt kunder.

De konsumenter som har hittat till företagets hemsida och vill lära sig mer om företagets historia, visioner och värdegrund letar kanske på hemsidan efter en ”om oss”-sektion. Det kan vara en mycket bra idé att göra den intressant företagsfilm för dessa betraktare. Unga ”millennials” vill gärna att köpupplevelsen ska vara speciell och är måna om att stötta rätt företag. De vill att det ska kännas rätt. Därför är det viktigt att berätta vem man är som företag och en video är ett väldigt bra sätt att berätta historier på. Berättandet kan ske på många olika sätt: genom retorik, information, en historia eller med känslor, musik och konst. Här är det viktigt att sätta sig ner med en reklambyrå och ge den så mycket information om vilka man är och vad man har att erbjuda världen. Det kanske krävs att man sticker ut och har något speciellt för att bygga ett starkt varumärke så det gäller att inte hålla tillbaka med vem man är som företag. Morgondagens köpare vill ha autencitet och ärlighet. Tänk bara på hur stora företag som Google och Twitter delar med sig av sin företagskultur och på hur det stärker deras varumärke.