Menu

Grafisk design och digitalisering

0 Comment


Som grafisk designer måste man vara nyfiket lagd och ha öppna ögon för vad framtiden för med sig inom branschen. Allt mindre material hamnar på tryckerier och det mesta som produceras stannar i den digitala världen. De tär idag helt nödvändigt för en digital designer att vara expert på digital media, och många använder snarare termen digital designer. Många alster hamnar direkt i olika digitala kanaler och gränserna suddas långsamt ut mellan de olika expertområdena inom grafisk design, webb och sociala media.

Både mer kvantitet och kvalité

Det är idag lättare än någonsin för vem som helst att skapa grafisk design och mallar finns på nätet som är lätta att använda. Man kan lätt få mängder med inspiration hos BGA för att rama in sina designverk och idag kan vilket hem som helst höja sin visuella nivå avsevärt. Nuförtiden gör man enkelt en egen logotyp och det finns mängder av kostnadsfria programvaror att använda. Tyvärr medför det även att allt inte alltid håller en hög kvalité, så det finns verkligen ett växande behov av yrkeskunnigt folk inom området. Kunderna av olika beställningar har även höjt sin egen kunskapsnivå och idag lanseras inga större produkter utan en noga genomtänkt grafisk profil.

En del i ett kugghjul

Grafisk design är idag en del i ett maskineri, som ska passa in i marknadsföring och branding av olika tjänster och produkter. Rent tekniskt ska material idag fungera på flera olika plattformar vilket kan ställa högre krav på dem som utvecklar olika grafiska profiler. I framtiden tror många experter att vi kommer se en vattendelare mellan alternativa designer. Det kommer fortsättningsvis finnas den så kallade löpande produktionen, där kravet på hållbarhet många gånger bara är ett dygn eller kortare. Banners och kampanjer på sociala media kan exempelvis räknas hit. Men vi kommer även se en mer fördjupad design och granska produktioner, där hantverket verkligen kommer att synas i den allt hårdare konkurrenssen. Företag har verkligen förstått vikten av att snabbt kunna kommunicera sin identitet med sina kunder. Apple och även Nike har haft en stor betydelse för hur företag numera ser på sin grafiska profil.

Framtiden

Vi ser ingen hejd än så länge på behovet av bilder och visuellt tilltalande kommunikation. Snarare verkar det accelerera och varje dag skapas en enorm mängd grafiskt material på internet. Idag är det ett helt nytt designtänk som gäller och många designutbildningar spår att designers i framtiden även behöver ha kunskap i projektledning och ett annat helhetstänk. De finns även de som menar att allt fler kan göra allting, vilket leder till att allt blir halvbra, så vi kan se mer specialiseringar inom yrket. Ny teknik som hela tiden kommer och ändrar hur vi lever våra liv, kommer ge branschen nya möjligheter att expandera och bryta ny terräng för vad bra grafisk design kan åstadkomma. VI har ännu inte fullt ut sett vad VR tekniken kan medföra.