När det gäller visuell reklamkommunikation består grafisk design i att skapa ett kommunikationsobjekt som kombinerar skrifter och ritningar. Olika metoder kan användas för att utöva denna konst. För att bli grafisk formgivare är det möjligt att gå en specialkurs.
Grafiken utövas med respekt för flera grafiska element. Det kan vara en ikonografi som skapats med sofistikerade grafiska verktyg: http: //andreasnorberg.net/blogg/vad-ar-grafisk-design/ eller en illustration som har modifierats. Denna konst kan användas för att designa reklammedier, allegorier, posters eller logotyper. Därefter använder en grafisk designer olika sofistikerade metoder för att kombinera bilder, ideogram och tecken för att producera en representation av information och koncept. Slutresultatet bildas av kombinationen av layoutteknik, bildkonst och typografi.
Du kan välja mellan olika typer av designers som ansvarar för utformningen av ett grafiskt projekt. En specialist inom skapande av företagsidentitet stöder en serie element som bildbibliotek, färgpalett, typografi och grafiska symboler. När det gäller en designer som arbetar med marknadsföring behärskar denna expert applikationsgränssnitt, flera typer av grafisk design och olika grafiska designprocesser. Förlagsspecialisten kan utföra formatering och layout för reklammedier, skapa mönster och illustrationer som åtföljer texter. När det gäller förpackningsspecialisten tillverkar denna professionella färdiga tryckta mönster för produktförpackningar.
En framtida grafisk formgivare måste åtminstone ha en universitetsexamen. Du kan välja mellan flera utbildningar för att bli grafisk formgivare och arbeta inom grafik, till exempel grafisk designlicens och visuell kommunikationslicens.