Som grafisk formgivare är det bra att känna till hur färger inverkar på oss människor och får oss att undermedvetet reagera och påverka vårt beteende och våra val.
Med en ökad förståelse och kunskap kring färger och hur de mentalt och kroppsligt påverkar oss kan man förstärka sina syften och mål med den grafiska kommunikationen.
Trygghet, trovärdighet, affärsmässighet och ökar kreativiteten. Blått får människor att bli lugna och lindrar stress.
Energi, styrka, fara och att det är bråttom. Rött aktiverar vår hjärna och och används ofta för att uppmärksamma en rea i en butik eller för att inreda en snabbmatsrestaurang.
Ungdomlig, glädje, energi. Gult fungerar bra för att fånga människors uppmärksamhet.
Godhet, oskuldsfullhet, vila.
Välgång, lugn, harmoni, trygghet, vårdande, och hälsa. Grönt skärper dina sinnen.
Elegans, lyx och professionalitet. Svart passar bra för exklusiva produkter. I fel sammanhang kan svart kan också upplevas negativt.
Det finns även en kulturell aspekt som man måste väga in i valet av färger. Beroende på var i världen en människa kommer ifrån uppfattar och tolkar man färger på olika sätt.