Grafisk design spelar idag en viktig roll i vårt samhälle. En väl avvägd och genomtänkt grafisk profilering blir ett företags ansiktet utåt och är avgörande för att nå framgång hos sina kunder.
Grafisk design bidrar till att profilera företaget, skapa en identitet och bör ha ett tydligt språk som förmedlar ditt budskap, tilltalar målgruppen och är lätt att ta till sig
För att ta fram en bra grafisk design behöver man ta hänsyn till flera olika aspekter, så som målgrupp, val av lämpliga bilder som passar sammanhanget, läsbarhet och rådande trender.
Grafisk formgivning och design präglas starkt av trender, och det som var populärt förra året kan upplevas hopplöst fel nästföljande år. Men att följa trender allt för hårt kan också slå fel. Om din design ser ut som alla andras försvinner den lätt i mängden. För att inte smälta ihop med alla andra produkter på exempelvis butikshyllan, kan man försöka att göra tvärtom. Hur ser det ut i butiken? Vilka färger och andra trender kan du upptäcka? Om de flesta bokomslag är exempelvis färgstarka och innehåller mycket fotografier kan man prova att göra sitt eget bokomslag i lite mer dova färger och kanske använda grafiska mönster istället för fotografier. Förhoppningsvis uppnår man en effekt av att sticka ut med sin design.
Typsnitt är också tacksamt att experimentera med för att skapa originell design. Om alla använder grafiska och rena teckensnitt, kan man tex. prova att använda ett snirkligt teckensnitt med en handgjord känsla.
Det gäller att hålla en balans mellan att se på vilka trender och influenser som är aktuella, och att samtidigt vara originell.