När man tar fram en grafisk profilering är logotypen en av de viktigaste delarna som ska tas fram.
En logotyp stärker företagets varumärke och identitet, och det finns många olika aspekter att tänka på när man tar fram en logotyp för ett företag. En bra logotyp är lätt att känna igen, lätt att komma ihåg, beskrivande, passa sitt sammanhang och sin tid, att den är skalbar och att formen fungerar även utan färg.
Fundera på vilka logotyper du själv brukar tilltalas av och varför. Det kan ge dig mycket värdefull information om hur du skapar en kraftfull logga
1. Undvik helst trender och använd istället ett klassiskt typsnitt som håller över tid.
Det är både tidskrävande, kostsamt och förvirrade för din kund om din logga behöver göras om för ofta.
2. En logga måste fungera i stort format och vara tydlig på långt avstånd, tex. på skyltar och större reklamaffischer. Den ska även fungera i litet format, på t.ex. visitkort och brevpapper.
Gör inte loggan för för detaljerad. Det kan verka frestande att lägga till fina detaljer för att göra loggan mer spännande, men faktum är att den då kan fungera sämre både på håll och i litet format.
3. Loggan ska gå att göras om till svart/vitt
Tänk på att säkerställa att loggan fungerar även i svart/vitt. Det är bra om den ska användas med olika bakgrunder eller i ett sammanhang där det inte går att använda färg.
4. Var unik
Se hur andra företag i samma bransch har arbetat med sina logotyper. Använder de flesta samma färgskala eller samma slags symboler? Ta inspiration men skapa i slutändan en unik logga som sticker ut från mängden. Fundera på vad du kan göra för att betraktaren ska minnas din logga.